Rodzaje dachów. Filozofia poziomu
Rodzaje dachów od dawien dawna wzbogacają terminologię architektonicznego słownika. Przez dekady i stulecia grzbiety domów przechodziły metamorfozy porównywalne do tych, które towarzyszyły artystycznemu warsztatowi Michała Anioła i Leonarda da Vinci razem wziętych. Najważniejsza była proporcja, sylwetka miała wyrażać główne predylekcje kulturowe, a aktualne trendy stawiać wyraźną „kropkę nad i”. Dachowe konstrukcje finalizowały projekt, jednocześnie stawały się czytelnym autografem definiującym linię nieba.
„Kiedy Słońce było Bogiem”
Rodzaje dachów zmieniały się jak kameleon. Czasy Popiela słynęły z archetypicznej stodoły spod trzcinowych strzech, gotyk obfitował w olbrzymie zadaszenia ze strzelistymi pinaklami (zgodnie z obowiązującym wówczas założeniem: „im wyżej, tym bliżej zastępów niebieskich”). Haussmannowskie cynkowane dachy przeszły do historii jako „siódme piętro Paryża”, a niebieskie kopuły Santorini stały się symbolem greckich Cyklad. Rodzaje dachów ewoluowały wraz z rozwojem architektury, opierając się na doświadczeniu i tradycji sięgających daleko wstecz, osiągnęły obecny, uwspółcześniony zarys.
źródło: blog.yanidel.com
Santorini, źródło: thelongweekender.com
Rodzaje dachów. Finisz w wielkim stylu
Dach płaski
Wariant kultowy stosowany w opozycji do pospolitych wielospadów. Chociaż semantyka wskazuje na to, że mamy do czynienia z idealnym poziomem, nie do końca praktyka lekko trzyma się sensu. Połać takowego dachu pochyla się pod niewielkim kątem, aby strumień deszczówki mógł bez skrępowania spłynąć do rynny bądź studzienki. Płaszczyzna umożliwia również adaptację przestrzeni pod taras lub „wiszący ogród”. Szczególnym entuzjastom tego typu konstrukcji był „ojciec duchowy” minimalizmu – Mies van der Rohe.
Moomoo Architects
Przejdź do projektu
KMA Kabarowski Misiura Architekci
Przejdź do projektu
Architekci Łosiak Siwiak
Przejdź do projektu
Moderna
Przejdź do projektu
KMA Kabarowski Misiura Architekci
Przejdź do projektu
Dach pulpitowy (jednopołaciowy)
Jedna, solowa połać o skośnym przekroju. Dach tworzy pulpit, który przypomina pochyły blat biurka. Jedna strona konstrukcji opiera się o wyższą ścianę pulpitową, co umożliwia spore manewry aranżacyjne elewacji. Nadprogramową kondygnację można wyróżnić innym rodzajem materiału, a wysuniętą połać wykorzystać jako ekspozycję dla elementów konstrukcyjnych dachu.
KUCZIA architect
Przejdź do projektu
Easst.com
Przejdź do projektu
Schüco
Przejdź do projektu
Mellon Architekci
Przejdź do projektu
Dach dwuspadowy (dwupołaciowy)
Opiera się o tradycyjne konwencje. Dwie skośne połacie, schodzące się ze sobą w równoległej z szerokością budynku kalenicy, tworzą ostrokątne szczyty w granicach poddasza. Spory kąt nachylenia umożliwia przekształcenie strzelistej kondygnacji na przestrzeń mieszkalną.
Mobius Architekci
Przejdź do projektu
MAJOR architekci
Przejdź do projektu
MAJOR architekci
Przejdź do projektu
Dach wielospadowy (wielopołaciowy)
Można powiedzieć, że jest skrzyżowaniem dachów różnych maści. Skupione razem tworzą atrakcyjną wizualnie konstrukcję. Urozmaicona kompozycja wpływa na walory estetyczne domu, który nie grzeszy skromnością.
Moderna
Przejdź do projektu
Moderna
Przejdź do projektu
Moderna
Przejdź do projektu
Dach pogrążony (wklęsły, wgłębiony)
Antagonista wypukłości i typowych spadzistości. Pochylone połacie skierowane są do środka budynku. Na ich styku tworzy się niecka, która odprowadza zebraną deszczówkę. Taki tryb projektowania sięga czasów renesansu, zmodernizowany obecnie przeżywa swoje odrodzenie.
Easst.com
Przejdź do projektu
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.