Duński design już dawno wypracował sobie szczególnie wysokie noty wśród miłośników wyrafinowanych projektów sztuki użytkowej. Dziś przedstawiamy kobiecą sylwetkę projektantki, która bezsprzecznie należy do panteonu twórców duńskiego designu.
Foto: BRAHL FOTOGRAFI www.brahl.dk; fotel Butterfly – prototyp. Gięta płyta zdobiona techniką sitodruku, rama metalowa. Czyż nie wyglądają, jakby faktycznie na chwilę przysiadły tu motyle?
Pierwsza miłość. Meble
Nanna Ditzel, urodzona w 1923 r., rozpoczęła karierę bardzo młodo. Swoje pierwsze meble pokazała na dorocznej wystawie meblarskiej w Kopenhadze mając zaledwie 20 lat, będąc jeszcze studentką tamtejszego Kolegium Sztuki Użytkowej i Rzemiosła, a przedtem Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych i Meblarstwa. W 1946 r., po ukończeniu nauki, już jako rasowy projektant mebli, poślubiła swojego „kolegę po fachu” – Jørgen’a Ditzel’a. Wkrótce małżonkowie założyli razem swoje studio projektowe.Nanna szybko odkryła, w czym czuje się najlepiej i skupiła się głównie na tworzeniu mebli, a ponadto tekstyliów i biżuterii. W ramach współpracy z Unica Væv, Nanna i Jørgen od początku lat 50. tworzyli duński design tekstylny. To wtedy powstały sygnowane przez nich dywany, chodniki oraz inne materiały do dekoracji stołów i wnętrz. Na początku lat 50. Państwo Ditzel zaczęli wprowadzać do swoich projektów innowacyjne materiały. Tworzyli meble np. z gumy piankowej, która naówczas była tworzywem kompletnie niesprawdzonym. W kolejnych dekadach Nanna Ditzel projektowała też linie mebli z poliestrem, czy włóknem szklanym. Nie znaczy to jednak, że klasyczne materiały traktowała po macoszemu – chętnie stosowała laminowane i gięte drewno, wiklinę, a także plecioną trzcinę.
Foto storicaBW; Fotel wiszący Egg, znamy go wszyscy, prawda? Design: Nanna and Jørgen Ditzel; producent: SIKA DESIGN, Dania.
Walking Stick (laska do chodzenia), 1958 r. Design: Nanna and Jørgen Ditzel; foto: Trapholt Museum źródło: Nanna Ditzel Design
Sukno i srebro
Za materiał o szczególnej urodzie Nanna uznawała duńskie srebro, które stało się jednym z jej ulubionych mediów. To właśnie dzięki srebru stała się rozpoznawaną przedstawicielką duńskiego designu, w swojej ojczyźnie i na arenie międzynarodowej. Współpraca projektantki z kowalem srebra – Georgiem Jensenem rozpoczęła się w 1954 r. i trwała przez całe pracowite życie Nanny.
Zdjęcie po lewej: Georg Jensen, zegarek na rękę, 1997. Design: Nanna Ditzel. Producent: Georg Jensen. Po prawej projektantka, źródło: Nanna Ditzel Design
Foto: Kvadrat. Tkanina meblarska Hallingdal, wełna i wiskoza, obecnie 58 kolorów. Produkcja i dystrybucja od 1965 r. – Kvadrat. Źródło: Nanna Ditzel Design
Po dość rychłej śmierci męża (1961 r.), Nanna nadal projektowała tekstylia, największy sukces osiągając wzorem „Hallingdal” stworzonym trzy lata później dla Halling-Koch Design Centre. Następnie przyszedł czas na partnerstwo z fabryką tkanin Kvadrat. To wtedy kolekcja Hallingdal rozrosła się do ponad 100 kolorów. Hallingdal wciąż należy do najchętniej stosowanych na świecie tkanin. Ciągle uświetnia koncepcje projektowe ciekawych wnętrz. Idziemy o zakład, że wielu siedziało już kiedyś na fotelu obitym tym „zwyczajnym suknem”, a tylko nieliczni są świadomi tego, kto pracował nad jej powstaniem …
Foto: Kvadrat. Źródło: Nanna Ditzel Design
Duński design na Wyspach
Pod koniec lat 60. Nanna Ditzel przeprowadziła się do Anglii i powtórnie wyszła za mąż, za Kurt’a Heide. Razem założyli w Londynie Interspace – Międzynarodowe Centrum Mebli i Designu – instytucję, która w czasie 15 lat zyskała doskonałą reputację jako miejsce tworzenia projektów eksperymentalnych.
Oda Chair, 1956/2011. Foto: Nordfeld Film; Widok z góry i z perspektywy „widza”. Charakterystyczne wewnętrzne podłokietniki z drewna i opływowa forma. Design: Nanna and Jørgen Ditzel. Producent: Petersen-Furniture
City Bench (ławka miejska, Kopenhaga), 1997 r. Szkielet żeliwny, oparcie i siedzisko drewniane, elementy metalowe malowane proszkowo. Design: Nanna Ditzel. Producent: GH FORM, Dania. Foto: Schnakenburg&Brahl
W tamtym czasie Nanna pracowała z brytyjskimi i duńskimi producentami mebli, rozpoczęła też produkcję mebli z plecionej trzciny na Dalekim Wschodzie. W drugiej połowie lat 80. Ditzel powróciła do Danii i otworzyła w Kopenhadze warsztat łączący funkcję projektową z produkcją mebli. Wkrótce powstały nowe perełki duńskiego designu – serie mebli o wdzięcznych formach i żywych kolorach, które stały się znakiem rozpoznawczym prac Nanny.
Seashell Chair, 1996. Surowy i laminowany klon, wykonany tylko jako prototyp wystawowy. Design: Nanna Ditzel. Wyprodukowany przez: PP Møbler. Foto: Schnakenburg&Brahl
Piękny Umysł
Projektantka prowadziła swoje studio przez prawie 20 lat. Nanna Ditzel zmarła w 2005 r. rozsławiwszy duński design na wszystkich kontynentach. Pozostawiła potomnym bogatą kolekcję mebli, tkanin, biżuterii i przedmiotów użytku codziennego. Jej prace prezentowano na wielu wystawach, min. w Amsterdamie, Berlinie, Nowym Jorku, Wiedniu, Londynie, Sztokholmie, Mediolanie, czy Reykjaviku. Ditzel była kilkukrotną medalistką Triennale w Mediolanie, w 1990 r. nagrodzono ją złotym medalem konkursu International Furniture Design w Japonii – za „Ławeczkę dla dwojga”.
Bench for Two – Ławeczka dla Dwojga, 1989 r. Wykonane ze sklejki samolotowej i surowego klonu. Zdobione techniką sitodruku. Producent: Federica Furniture; foto: BRAHL FOTOGRAFI www.brahl.dk
W 1996 r. Pani Ditzel została wybrana przez Królewskie Towarzystwo Sztuk Pięknych w Londynie na Honorowego Projektanta Królewskiego, a także wyróżniona dożywotnim stypendium artystycznym przez duńskie Ministerstwo Kultury. Na zlecenie tegoż, na kanwie życia tej niesamowitej kobiety powstał film dokumentujący metody jej pracy. Napisano o niej książki, np. „Motion and Beauty; The Book of Nanna Ditzel” / Henrik Sten Møller.
Nanna Bench, 2002. Design: Nanna Ditzel. Producent: Fredericia Furniture; foto: BrahlFotografi
Klasyk duńskiego meblarstwa
Projekty Nanny są nadal produkowane i wciąż świetnie się sprzedają, co tylko potwierdza ich uniwersalizm. Wśród nich znajduje się biżuteria opracowana dla Georg’a Jensena, tkaniny dla Kvadrat’u, meble dla firmy Fredericia, Kvist, Getama, OneCollection, SikaDesign i innych. W 1992 r. fotel “Trinidad”, który artystka stworzyła dla Fredericia Furniture uznano za klasyk duńskiej sztuki meblarskiej.
City Bench & Trinidad Chair, źródło: Nanna Ditzel Design
Firmę przejęły i prowadzą trzy córki Pani Ditzel. Niniejszy artykuł powstał dzięki uprzejmości jednej z nich – Dennie. Dziękujemy serdecznie.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.