Dobry design wsparty innowacją to główny motor rozwoju Gorenje – już od wielu lat. Słoweńską Grupę, do której obecnie należy ponad 40 firm, znamy przede wszystkim z produkcji sprzętu gospodarstwa domowego. Branża AGD jest niezwykle wymagająca i mocno nasycona. Tym bardziej, strategia wzrostu oparta na design thinking wydaje się najlepszą z możliwych. Ze swoimi doskonałymi technologicznie, stylowymi i – co dla nas bardzo ważne – przyjaznymi środowisku produktami, Gorenje ma ambicję stać się najbardziej innowacyjnym kreatorem urządzeń AGD na świecie.
Gorenje jako trendsetter? Logiczne
Przed laty prawdziwe wyzwanie stanowiło stworzenie zaawansowanego interfejsu oferującego użytkownikom banalnie prosty sposób kontroli funkcji, a jednak urządzenia Gorenje wyposażono w rewolucyjne sterowanie dotykowe. Logiczne i proste. To właśnie pralka Simple&Logical (prawie 20 lat temu!) zapoczątkowała w Gorenje strategię ukierunkowaną na dobry design i zaawansowaną technologię. Kiedy została zaprezentowana, jej innowacyjne sterowanie wyznaczyło nowy kierunek projektowania urządzeń gospodarstwa domowego, a Gorenje z dnia na dzień przeistoczyło się w trendsettera w swojej dziedzinie.
Ponad 50 lat wiedzy i doświadczenia w projektowaniu sprzętów gospodarstwa domowego przełożyło się także na sukcesy w innych obszarach przemysłu. Partnerstwo z takimi firmami, jak Trimo, Riko, czy Pristop przyczyniło się do uzyskania statusu największego studia projektowego Słowenii. Dziś dla Gorenje chętnie projektują największe designerskie „nazwiska” świata. Właściwie każde z nich stanowi temat na odrębną publikację.
Co ma kuchnia do Ferrari?
Studio Pinifarina cenią głównie maniacy motoryzacji, jako kreatora dynamicznych linii karoserii Ferrari, „Alfy”, Lancii, czy Maserati. Ale nie tylko. Włosi „popełnili” też parę projektów dla Motoroli, Lavazzy i Gorenje właśnie. Linia Gorenje Black to ekskluzywna wersja urządzeń gospodarstwa domowego według studia Pininfarina Extra. Skierowana jest do miłośników dobrego designu poszukujących ponadczasowej elegancji. Kiedy wdrażano tę kolekcję, Gorenje przyjęło maksymę „Design that lasts” – design, który trwa. I trwa w tej filozofii do dziś, choć wyprodukowano tylko 100 kompletów linii Black.
Na całej połaci biel …
Egipcjanina noszącego się na biało i różowo nie trzeba specjalnie przedstawiać, choć jego dorobek to również temat na dłuższą opowieść. Karim Rashid jest rozpoznawany tak samo w świecie wzornictwa przemysłowego, jak wśród „fashionistów”. Twórczy imperatyw przemawia też przez jego brata. Hani Rashid jest współzałożycielem nowojorskiej praktyki Asymptote Architecture słynącej z monumentalnych, futurystycznych budowli. Wkład Karima w designerską historię Gorenje zmaterializował się w postaci purystycznej, białej (jakże by inaczej) kolekcji z kroplą koloru i delikatnymi, „płynącymi” po nieskazitelnych powierzchniach pętlami.
¿qué hora es? Ora ïto
Młody i odważny, czasem określany wręcz jako obrazoburczy – Ora ïto. Designer z Marsylii już u progu kariery zagrał Va banque przedstawiając na swojej stronie internetowej wirtualne produkty opatrzone logotypami najbardziej rozpoznawalnych brandów na świecie. Projekty spotkały się z tak entuzjastycznym odbiorem, że zaczęto zamawiać on-line nieistniejące przedmioty. Wielkie marki – takie, jak np. Apple, Gucci, Louis Vuitton, Levi’s, Nike, czy Swatch, miały wszelkie podstawy do złożenia pozwów przeciw „symulantowi”. Były jednak pod tak silnym wrażeniem dobrego designu zaproponowanego przez Ora ïto, że zamiast tego zatrudniły go i dziś zasilają porfolio klientów śmiałka.
Pierwsza lampa, którą narysował dla Artemide jedną ciągłą linią (One Line) została od razu zauważona przez „środowisko” na targach w Mediolanie, a potem uhonorowana „Oskarem designu”. Spory poklask zyskał też dobry design aluminiowej butelki stworzonej dla Heineken’a, projekty dla marki Zanotta i Adidas, piękne stoliki opracowane dla kultowego francuskiego brandu meblarskiego – Roche Bobois oraz futurystyczny koncept UFO inspirowany obłędnymi kształtami Citroen’a DS. Ubiegły rok okazał się dla projektanta przełomowym. Tylko w 2014. nominowano go do … sześciu nagród Red Dot Design awards oraz trzech IF Design awards.
Simplexity
Ora ïto ujął nas koncepcją, którą nazwał “simplexity” [zbitka słów simple i complexity; przyp. red] – innymi słowy sztuką nadawania złożonym, często zaawansowanym technologicznie obiektom wizualnej prostoty. Pamiętacie jeszcze czasy, kiedy przenośny „kaseciak” był najeżony funkcyjnymi guzikami wprost proporcjonalnie do stopnia ówczesnego zaawansowania high-tech? Wtedy tak się manifestowało nowoczesność – dziś zupełnie odwrotnie. Zdaniem Ora ïto, nowoczesny sprzęt AGD jest bliżej świata mebli, niż kiedykolwiek. Dlatego projektując dla Groenje pilnował, by wszystkie urządzenia miały wspólny mianownik. Ich linie miały być czyste, aby swobodnie wpasować się w „ekosystem” każdej kuchni, w różne upodobania. I takie właśnie są. W wersji black or white.
Designer Renesansu
Projektant wzornictwa przemysłowego – autor wielu masowych produktów codziennego użytku, architekt. Wizjoner i propagator rozwiązań ekologicznych. Artysta z misją. Wynalazca, kreator, dyrektor artystyczny … Philippe Starck jest każdym z wyżej wymienionych, ale przede wszystkim – człowiekiem wielkiej uczciwości twórczej – zgodnej z najczystszą renesansową ideą humanizmu. Szersza publiczność dostrzegła Starck’a, kiedy za radą ówczesnego francuskiego ministra kultury – Jacka Lang’a, Prezydent Mitterrand wybrał go na projektanta prywatnej rezydencji w Pałacu Elizejskim. Philippe S. zaprojektował wieżę kontrolną na lotnisku w Bordeaux i Asahi Beer Hall w Tokyo. Proszono go o urządzenie wnętrz znakomitych restauracji i hoteli na całym globie. Pracował z największymi światowymi brandami. Driade, Alessi, Kartell, Drimmer, Vitra, Disform, Duravit, Hansgrohe, czy Axor to tylko niektóre z nich.
Dobry design – jaki jest?
Według Starck’a – primo: demokratyczny, tj. oferujący dobrą jakość za stosunkowo niską cenę. Ma służyć możliwie najszerszej publiczności. Secundo: ekologiczny – skupiony na działaniu w pełnym poszanowaniu przyszłości, zarówno gatunku ludzkiego, jak i samego środowiska. Starck z sukcesem zadedykował swoje życie zawodowe walce o narzucenie przemysłowi konceptu dobrego designu wychodzącego poza elitaryzm. Projektant stoi w całkowitej opozycji do idei edycji limitowanych. Uważa, że skłanianie się z premedytacją ku ograniczonej dostępności prowadzi wyłącznie do selekcji przez pieniądz, a nie przez potrzebę.
Pojawiam się i znikam
Elegancja minimalistycznych linii propagująca „znikające” przedmioty to już niemal filozofia projektowa Starck’a, czego sztandarowym przykładem jest przejrzyste krzesło-duch (Louis Ghost – Kartell). Ten, jak wiele innych projektów „dotkniętych” figlarnym podejściem Starck’a, stał się flagowym obiektem współczesnego designu w skali świata. Duch sprzedał się w ponad milionie egzemplarzy. Podobnie jest z najnowszą kolekcją Gorenje by Starck. „Jeśli chcesz, to ją oczywiście widzisz. Ale jeśli nie, to nie zaprząta Twojej uwagi” – powiedział twórca w tym roku w Berlinie, przedstawiając swoje „nowe dziecko” .
Kuchenny manifest
Obecnie kuchnia staje się manifestem stylu życia. Miejscem, gdzie można cieszyć się tak samo formą, jak substancją. Sygnowane przez światową elitę designerów linie Gorenje zostały zaprojektowane tak, by były trwałe i niewrażliwe na sezonowość, ani miejsce na mapie. Dobry design oraz jakość słoweńskich urządzeń AGD doceniło wiele fachowych gremiów. Tylko w 2003 roku zdobyły 5 prestiżowych „red dotów”. W tej chwili ich liczba przekroczyła już dwudziestkę.
Wyrafinowana, a jednak dyskretna estetyka pozwala kolekcjom Gorenje wtopić się w rozmaite wnętrza kuchenne. Linia klasyczna prezentuje romantyczną nostalgię, kolekcja RETRO stanowi wyrazisty akcent wnętrz w stylu vintage albo funky. Pozostałe – z najnowszą linią Gorenje by Starck na czele – do perfekcji opanowały domową sztukę mimikry. Plasują się w kategorii produktów must-have w dziale urządzeń AGD.
Publikacja przygotowana w ramach współpracy z firmą Gorenje; zdjęcia: Gorenje
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.