Architekt, projektant wnętrz, designer to zawody kreatywne stawiające ogromne wyzwania. Kreowanie spójnego i wiarygodnego wizerunku, oczekiwanego w środowisku zawodowym, jest synonimem długofalowego i złożonego procesu oraz wypadkową wielu dopełniających się czynników.
Kolejna konferencja zainicjowana przez platformę HomeSquare oraz Fundację DNA kultury tym razem skupiła się na zawodzie architekta, projektanta wnętrz oraz designera. Wydarzenie, które miało miejsce 19. października w zabytkowym budynku Hali Pomp wodociągów bydgoskich, zachęcało także do podjęcia studiów na kierunkach powiązanych z architekturą, projektowaniem wnętrz oraz wzornictwem przemysłowym. Partnerami konferencji były marki oraz instytucje o ugruntowanym już wizerunku: Audio Conect, CAD Project K&A, ALAB Kowalstwo, Rheinzink, Klaster Przemysłów Kreatywnych oraz bydgoska Wyższa Szkoła Gospodarki. Patronat medialny sprawowały czasopisma Weranda oraz Villa, a także dziennik Gazeta Wyborcza. Wydarzeniu towarzyszyła wystawa prac „N” Nord bydgoskiej artystki – Marty Rosenthal-Sikory.
Podczas prelekcji renomowani architekci, projektanci wnętrz i form przemysłowych oraz branżowi specjaliści, którzy aktywnie dbają o rozwój własnej marki, pochylili się nad pytaniami zawartymi w temacie, próbując odpowiedzieć na nie ze swojego punktu widzenia.
„N” Nord – Marta Rosenthal – Sikora
„N” Nord – Marta Rosenthal – Sikora
Rheinzink
CAD Project K&A
Audio Conect
Zawody mówiące językiem korzyści
Konferencję, odbywającą się pod patronatem Prezydenta Miasta Bydgoszczy, otworzyła prezes HomeSquare – Magdalena Zomrowska, która podkreśliła złożoność i wielopłaszczyznowość mechanizmu budowania wizerunku: „Kreowanie własnej marki to proces, który kształtuje się latami. Odwiedzając każde znaczące targi w Europie, przeszukując portale i blogi na świecie, poszukujemy produktów unikatowych. Słuchamy uważnie historii marek, którym udało się z sukcesem zaistnieć na rynkach. Analizujemy ich bilanse, szukając odpowiedzi na pytanie, jak oni prowadzili swój biznes. Tą wiedzą przy tej okazji i kolejnych konferencjach, na które już dziś Państwa zapraszam, będziemy chcieli się dzielić”.
Od lewej: Katarzyna Marchlewska i Magdalena Zomrowska
Prelekcje rozpoczął Marek Chamot, dr nauk humanistycznych oraz profesor nadzwyczajny WSG, historyk, kulturoznawca, medioznawcza, popularyzator historii i dziedzictwa kulturowego, publicysta oraz społecznik. Jako dyrektor Katedry Przemysłów Kreatywnych WSG, zwrócił uwagę na ważność roli przemysłów kreatywnych w świecie kultury i gospodarki: „W przypadku Polski rozwój tzw. sektora kreatywnego (którego częścią składową są przemysły kultury) nabiera szczególnego znaczenia, gdyż może być jednym z czynników powstrzymujących odpływ młodych, dobrze wykształconych i utalentowanych ludzi za granicę. Tymczasem świadomość potrzeby wspierania wspomnianej wyżej ścieżki rozwoju jest ciągle zbyt mała zarówno wśród polityków i decydentów, jak i w społeczeństwie. Zmiana tej świadomości, z jednej strony poprzez pokazanie dobrych przykładów oddziaływania przemysłów kultury na rozwój miast i regionów, z drugiej – poprzez kształtowanie wiedzy i umiejętności decydentów odpowiedzialnych za ten rozwój – to jedno z najważniejszych współcześnie zadań.”
Marek Chamot
Kolejne wystąpienie przygotowała Agnieszka Kowalik, magister sztuki architekt wnętrz, nauczyciel akademicki Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy oraz Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego tamże. Swoją prelekcję poświęciła odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego warto wrócić do pasji?”, opierając się na prezentacji nowej koncepcji holu szkoły w Samostrzelu oraz na aranżacji wnętrz toruńskiej szkoły „Chata języków świata” – inspirowanej wielkomiejskim klimatem Nowego Jorku.
Agnieszka Kowalik
Design zaangażowany
O tym, jak funkcjonuje design w Polsce oraz jak powinno wyglądać szkolenie kadry projektowej gotowej do współpracy z biznesem opowiedział Tomasz Andrzej Rudkiewicz, projektant przemysłowy, współzałożyciel firmy NC.ART i marki TAR. W latach 1986-99 współpracował z fińską firmą projektową E&D Design – wówczas największą w Skandynawii. Jest laureatem m.in. nagrody IF81 za system oświetleniowy Polam Wilkasy oraz autorem projektu lamp Reflex, które współtworzyły scenografię w filmach Krzysztofa Kieślowskiego i Stanisława Barei.
Wystąpienie projektanta miało na celu uzmysłowienie, jak ważne jest poszukiwanie i odnajdywanie celu, idei, misji, które dają siłę – „Po ukończeniu Akademii Sztuk Pięknych doszedłem do wniosku, że chcę projektować lampy, aby oświetlić ten szary komunizm”. Designer podkreślił również znaczenie warsztatu projektanta opartego na wspomnianej misji, rzetelnej pracy ręcznej oraz pracy zespołowej.
Tomasz Andrzej Rudkiewicz
Design, produkt, przemysł – design narzędziem definiowania i tworzenia produktów dla polskich firm i przedsiębiorstw – te zagadnienia poruszył dr Bartosz Piotrowski, projektant wzornictwa, szef wewnętrznego zespołu projektantów MR/PESA i Główny Projektant Wzornictwa PESA Bydgoszcz S.A, wykładowca UTP w Bydgoszczy, warszawskiej ASP i Wyższej Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej. Autor linii produktów nagrodzonych prestiżowymi nagrodami, m.in. Dobry Wzór oraz IF design award, on sam został wyróżniony tytułem Designera Roku. W swojej prezentacji nawiązywał do najważniejszych linii produktowych dedykowanych rynkowi kolejowemu – na ich przykładzie przestawił filozofię tworzenia produktów, zwracając uwagę na: technologię, funkcjonalność, komfort, potrzeby użytkowników, wygląd, dostępność czy cenę. Wartościowy produkt jest wynikiem doświadczenia, wiedzy oraz stosowania przemyślanych rozwiązań. Natomiast pozytywny wpływ na rozwój samego projektanta mają autorytety, dla Bartosza Piotrowskiego byli to: prof. Cezary Nawrot i dr Włodzimierz Abramowicz.
Bartosz Piotrowski
Panel dyskusyjny – Digitalizacja projektów – projektuj tak, żeby dało się wyprodukować.
Tomasz Andrzej Rudkiewicz i Bartosz Piotrowski
justlightyou.com
„Marka to spełnione obietnice”
Wykład na temat pracy z sektorem premium poprowadziła Dominika J. Rostocka – renomowany architekt z piętnastoletnim doświadczeniem oraz wybitny designer. Autorka kilkuset projektów wnętrz luksusowych domów i rezydencji, laureatka wielu prestiżowych nagród oraz wyróżnień. Założycielka i główny wykładowca pierwszej w Polsce Szkoły Produkcji Wnętrz i Designu.
„Nabywcy dóbr premium i luksusowych w Polsce zwracają uwagę na kraj pochodzenia produktów, a większość z nich twierdzi, że oznaczenie „Made in Poland” zachęca ich do zakupu” – Dominika Rostocka. Projektantka uświadomiła również publiczności, jak mylne może być rozumienie i wyobrażenie standardu premium oraz jakiej jakości wnętrza według niej reprezentują rynek premium.
Dominika J. Rostocka
O inspiracjach, pasji w zawodzie i budowaniu relacji z klientami opowiedział Hernan Enrique Gomez, właściciel autorskiego biura architektonicznego Studio Gomez, twórca ponad 100 projektów domów jednorodzinnych, pomysłodawca innowacyjnych Domów Kosmos oraz architekt Domu Marzeń – nagrody głównej w programie stacji TVN. Projektant twierdzi, że w pracy architekta wnętrz istotne są przede wszystkim: wiarygodność, rzetelność, oryginalność, innowacyjne rozwiązania oraz współpraca z wykonawcami godnymi zaufania. Warto tworzyć budynki oraz wnętrza wzbudzające emocje, ponadczasowe i uniwersalne takie, które będą nie tylko znakiem swoich czasów, ale i symbolem przyszłości.
Hernan Gomez
Konferencję zamknął inspirujący wykład Joanny Malinowskiej-Parzydło – prekursorki idei zarządzania kapitałem reputacji w oparciu o koncepcję marki, twórczyni Personal Brand Institute, autorki bloga „Jesteś Marką” oraz książki „Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą”, a także założycielki Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu oraz think tanku HR Influencers. Gość Specjalny rzucił nowe światło na ważne kwestie związane z zarządzaniem marką oraz relacjami w biznesie. Aby zbudować wiarygodny wizerunek, należy przeprowadzić wewnętrzny audyt, odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie odczucia chcę wywoływać w ludziach. Każdy profesjonalista dba dziś o wizerunek, ale trzeba wytrwałości, determinacji i zaangażowania, by stworzyć silną markę osobistą. Budowanie wizerunku to długoterminowy proces, biznes to relacje z ludźmi, nie z programem komputerowym. Konwersacja niesie ze sobą większą wartość niż czczy monolog i pretensjonalna poza.
„Marka osobista premium to człowiek konkurujący autentycznością, autorskim pomysłem na siebie, unikalnym doświadczeniem i przemyślanym pomysłem na życie prywatne lub zawodowe. […] W budowaniu marki nie chodzi o to, jak wyglądamy, ale po co istniejemy i co chcemy zaoferować innym” – Joanna Malinowska-Parzydło.
Joanna Malinowska-Parzydło
Joanna Malinowska-Parzydło
Zdjęcia: Łukasz Ułanowski, Muzeum Fotografii przy Wyższej Szkole Gospodarki
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.