Międzynarodowy konkurs architektoniczny – Digital Arts Museum Madrid
Międzynarodowy konkurs architektoniczny, laureaci – 3 nagroda; rozstrzygnięcie 27 października 2014
Zespół pod kierunkiem:
Robert Barełkowski, prof. ZUT, UTP, dr hab. inż. arch.
w składzie:
Leszek Chlasta, arch., UTP
Mateusz Jarząbkiewicz, arch., UTP
Adam Tuszyński, arch., UTP
Armageddon Biuro Projektowe
Organizator CTRL+SPACE, Portugalia
Wypowiedź autorska:
Gdzie sztuka cyfrowa – Digital Art – powinna być prezentowana? Jesteśmy przekonani, że powinna być to przestrzeń łącząca sferę analogową i wirtualną, miejsce pozwalające na nieustanną redefinicję sposobu, w jaki sztuka cyfrowa oddziałuje na świat fizyczny, namacalny. Uważamy, że Digital Arts Museum Madrid (DAMM) nie może powielać typologii zwykłego muzeum, dając w zamian elastyczne otwarte źródło, w którym można doświadczać sztuki.
Oto powód, dla którego warto stworzyć przestrzeń muzeum, którą można modyfikować zgodnie ze zmiennymi potrzebami komunikowania się i integrowania społeczności (odbiorcy), sztuki (przedmiotu), i technologii (mediów). Najistotniejszą częścią projektu DAMM jest Cyfrowy Rdzeń, otwarta hala zamknięta obwodem paneli budujących ściany, w fasadzie głównej paneli obrotowych, a na ścianach ruchomych, w obu przypadkach rekonfigurowanych, pozwalających każdorazowo budować nowe środowisko ekspozycji i budowania przekazu artystycznego w odpowiedni sposób.
Zewnętrzna powłoka czyni DAMM aktywną instytucją niezależnie od tego, czy budynek jest otwarty czy zamknięty. Interaktywne ekrany pozwalają na eksplorację, kontemplację, poszukiwanie (badanie) lub zabawę i mogą być łatwo użytkowane przez dorosłych i dzieci, odwiedzających muzeum czy zwykłych przechodniów, mających dostęp do paneli (w danej konfiguracji ściany zewnętrznej) prosto na chodniku. Stalowe ściany artystycznego skarbca przekształcają się w ekran lub otwierają i scalają przestrzeń muzeum z przestrzenią ulicy i placu Lavapies by ułatwić przepływ ludzi. Muzeum w ten sposób “otwiera się” na każdego, a cyfrowe są tylko metody monitorowania dostępu do muzealnych zasobów i kontrolowania oraz zabezpieczania przechowywanych dzieł i danych.
Modularne ściany panelowe mogą być łatwo adaptowane dla potrzeb przyszłych technologii (IT). Otwarta posadzka, jak i zawieszona pod stropem sieć nośna dają nieskończone możliwości aranżowania przestrzeni wnętrza, równocześnie oferując responsywny system bodźców odpowiadających na zachowania gości muzeum.
Struktura budynku, oddalenie autonomicznych brył poszczególnych kondygnacji, czy tej nadziemnej, czy podziemnych, ułatwia wprowadzanie światła dziennego do różnych obszarów obiektu i tym skuteczniej zaciera granicę między muzeum a miastem.
UTP a działalność aplikacyjna
Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska formując kierunek architektura i urbanistyka podjął decyzję o silnym zorientowaniu programu dydaktycznego na praktykę, budowanie dobrych rozwiązań inżynierskich, wiedzę wielodyscyplinarną, a także na uczestniczenie kadry oraz absolwentów i studentów w realnych pracach projektowych. Laureaci konkursu madryckiego to zespół kadry Katedry Architektury (podmiotowo autonomiczny w stosunku do jednostki) oraz absolwenci pierwszego stopnia kształcenia kierunkowego. Zbudowane wzajemne zaufanie pozwoliło zbudować zespół przedstawiający rozwiązania, które doceniono poza granicami kraju. Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy uznaje i promuje takie formy działania w ramach badań opartych o praktykę (practice-based research) oraz jako wyraz aplikacyjności nie tylko dydaktyki, ale i indywidualnych dociekań naukowych – badań w zakresie nauk stosowanych, do jakich architektura należy. Jest to bowiem kolejny projekt A4F LAB (w tym przypadku zespół tożsamy z zespołem Armageddon B.P.) pokazujący potencjał szczególnie młodej kadry formowanej na bydgoskiej uczelni.
zdjęcia i grafika: Katedra Architektury WBAiIŚ UTP Bydgoszcz
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.