Luksusowy butik

Luksusowy butik – wnętrza pod dyktando haute couture

Luksusowy butik – hasło działające jak iskra zapalna, pod wpływem którego nasza wyobraźnia zaczyna pracować na pełnych obrotach i wyświetla pełnometrażowy slideshow. Momentalnie wizualizujemy sobie pokerową twarz złotej meduzy Versace, kultowy flakon Chanel No. 5 czy parę szpilek od Louboutina.
Dla wzroku to jedynie konkrety wyrwane z kontekstu. W rzeczywistości, żeby wszystkie cuda i cudeńka mogły „pogrzeszyć” prezencją oraz przedstawić się w jak najlepszym świetle konieczny jest dobry anturaż.

„Kiedyś projektowanie wnętrza butiku było uznawane przez architektów za plamę na honorze”- wspomina Peter Marino, który jako pierwszy przełamał ten stereotyp i przez ostatnie cztery dekady „ubrał” od stóp do głów salony Diora, Chanel, Louisa Vuittona, Kelivina Cleina i Armaniego. To dzięki niemu moda stała się jednością z architekturą.

Luksusowy butikPeter Marino
Źródło: user.qzone.qq.com/148304313/blog/1410945288

Luksusowy butikButik Chanel
Źródło: www.rupho.com/index.php#mi=2&pt=1&pi=10000&s=25&p=3&a=0&at=0

Luksusowy butikButik Dior
Źródło: www.style.com/trends/industry/2014/peter-marino-dirk-standen-interview

luksusowy butikButik Dior
Źródło: ameblo.jp/yagyuhyogonosuke/theme-10010483120.html

Luksusowy butikButik Butik Dior
Źródło: lxqsite-mag.com/the-king-in-black-leather

Wizytówka modowego brandu

W czasach Coco Chanel luksusowy butik miał więcej wspólnego z wystawnym apartamentem. Pretendent mógł wygodnie rozsiąść się na sofie z kieliszkiem bąbelków w ręku i podziwiać prywatny pokaz mody.
W dobie wyścigów we wszystkim i o wszystko ekskluzywne sklepy żonglują pomysłami. Na przykład na trzech poziomach londyńskiego butiku Louisa Vuittona, oprócz lustrowania sezonowych nowości, można przyjrzeć się pracom Takaschi Murakami, Gilbert & George, Andrei Molodkin albo zagłębić się w lekturze angielskiej literatury. Pomysł na taki happening nie jest jednak objawieniem.

Luksusowy butikButik Louis Vuitton
Źródło: www.gq.com.tw/fashion/fashion-news/content-7748.html

Luksusowy butikButik Louis Vuitton
Źródło: thespartaco.wordpress.com/2013/11/09/louis-vuitton-townhouse-selfridge

Luksusowy butikButik Louis Vuitton
Źródło: www.arts-et-gastronomie.com/mode/2012-08-23-louis-vuitton-sinstalle-a-shangai

Luksusowy butikButik Louis Vuitton; rzeźba Takaschi Murakami
Źródło: imgkid.com/takashi-murakami-sculpture.shtml

Luksusowy butik – psychologia wnętrza

Kilkanaście lat temu amerykański socjolog George Ritzer dokładnie prześwietlił katedry konsumpcji i udowodnił, że wszystkie elementy budujące otoczenie działają na nas jak endorfina, a wysoki poziom radości przekłada się na efektywny shopping.

Często ludzie przychodzą do ekskluzywnych butików po to, by poczuć się wyjątkowo, a im bardziej wyjątkowi się czują, tym chętniej kupują. Nie są to teoretyczne mrzonki, sklep Vuittona odwiedza rocznie ok. 3 mln klientów.

Luksusowy butikLouis Vuitton Island Maison
Źródło: www.li-art.net/reportages/louis-vuitton-island-mansion-singapore

Polish concept stores

Visual merchandising, czyli aranżowanie przestrzeni handlowej, to pojecie, które z wielkim impetem weszło do języka polskich architektów. Tworzenie sklepowego layoutu łączy sztukę i produkt, a projektanci biorą udział w kreowaniu wizualnej koncepcji firmy. Aranżując przestrzeń w oparciu o określoną poetykę i styl, architekci podnoszą znaczenie marki oraz wspólnie z nią budują jej filozofię.

Nowoczesny butikMood Works
Przejdź do projektu

Aranżacja butikuCat Inside
Przejdź do projektu

Aranżacja nowoczesnej perfumerii Aranżacja nowoczesnej perfumeriiMood Works
Przejdź do projektu

Aranżacja nowoczesnego butikuConcept Architektura Wnętrz
Przejdź do projektu

Dodaj komentarz