Luksusowy butik – wnętrza pod dyktando haute couture
Luksusowy butik – hasło działające jak iskra zapalna, pod wpływem którego nasza wyobraźnia zaczyna pracować na pełnych obrotach i wyświetla pełnometrażowy slideshow. Momentalnie wizualizujemy sobie pokerową twarz złotej meduzy Versace, kultowy flakon Chanel No. 5 czy parę szpilek od Louboutina.
Dla wzroku to jedynie konkrety wyrwane z kontekstu. W rzeczywistości, żeby wszystkie cuda i cudeńka mogły „pogrzeszyć” prezencją oraz przedstawić się w jak najlepszym świetle konieczny jest dobry anturaż.
„Kiedyś projektowanie wnętrza butiku było uznawane przez architektów za plamę na honorze”- wspomina Peter Marino, który jako pierwszy przełamał ten stereotyp i przez ostatnie cztery dekady „ubrał” od stóp do głów salony Diora, Chanel, Louisa Vuittona, Kelivina Cleina i Armaniego. To dzięki niemu moda stała się jednością z architekturą.
Peter Marino
Źródło: user.qzone.qq.com/148304313/blog/1410945288
Butik Chanel
Źródło: www.rupho.com/index.php#mi=2&pt=1&pi=10000&s=25&p=3&a=0&at=0
Butik Dior
Źródło: www.style.com/trends/industry/2014/peter-marino-dirk-standen-interview
Butik Dior
Źródło: ameblo.jp/yagyuhyogonosuke/theme-10010483120.html
Butik Butik Dior
Źródło: lxqsite-mag.com/the-king-in-black-leather
Wizytówka modowego brandu
W czasach Coco Chanel luksusowy butik miał więcej wspólnego z wystawnym apartamentem. Pretendent mógł wygodnie rozsiąść się na sofie z kieliszkiem bąbelków w ręku i podziwiać prywatny pokaz mody.
W dobie wyścigów we wszystkim i o wszystko ekskluzywne sklepy żonglują pomysłami. Na przykład na trzech poziomach londyńskiego butiku Louisa Vuittona, oprócz lustrowania sezonowych nowości, można przyjrzeć się pracom Takaschi Murakami, Gilbert & George, Andrei Molodkin albo zagłębić się w lekturze angielskiej literatury. Pomysł na taki happening nie jest jednak objawieniem.
Butik Louis Vuitton
Źródło: www.gq.com.tw/fashion/fashion-news/content-7748.html
Butik Louis Vuitton
Źródło: thespartaco.wordpress.com/2013/11/09/louis-vuitton-townhouse-selfridge
Butik Louis Vuitton
Źródło: www.arts-et-gastronomie.com/mode/2012-08-23-louis-vuitton-sinstalle-a-shangai
Butik Louis Vuitton; rzeźba Takaschi Murakami
Źródło: imgkid.com/takashi-murakami-sculpture.shtml
Luksusowy butik – psychologia wnętrza
Kilkanaście lat temu amerykański socjolog George Ritzer dokładnie prześwietlił katedry konsumpcji i udowodnił, że wszystkie elementy budujące otoczenie działają na nas jak endorfina, a wysoki poziom radości przekłada się na efektywny shopping.
Często ludzie przychodzą do ekskluzywnych butików po to, by poczuć się wyjątkowo, a im bardziej wyjątkowi się czują, tym chętniej kupują. Nie są to teoretyczne mrzonki, sklep Vuittona odwiedza rocznie ok. 3 mln klientów.
Louis Vuitton Island Maison
Źródło: www.li-art.net/reportages/louis-vuitton-island-mansion-singapore
Polish concept stores
Visual merchandising, czyli aranżowanie przestrzeni handlowej, to pojecie, które z wielkim impetem weszło do języka polskich architektów. Tworzenie sklepowego layoutu łączy sztukę i produkt, a projektanci biorą udział w kreowaniu wizualnej koncepcji firmy. Aranżując przestrzeń w oparciu o określoną poetykę i styl, architekci podnoszą znaczenie marki oraz wspólnie z nią budują jej filozofię.
Mood Works
Przejdź do projektu
Cat Inside
Przejdź do projektu
Mood Works
Przejdź do projektu
Concept Architektura Wnętrz
Przejdź do projektu
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.