Nagrody Plagiarius wręczane są co roku podczas targów dóbr konsumpcyjnych Ambiente we Frankfurcie, obok innych ceremonii, takich jak przyznanie German Design Award czy Kitchen Innovation of the Year. Jednak nagrody Plagiarius mają niewiele wspólnego z nagrodą w tradycyjnym znaczeniu tego słowa… Wyróżnienie przyznaje się bowiem producentom wyjątkowo zuchwałych falsyfikatów.
Statuetka antynagród Plagiarius, ©Aktion Plagiarius e.V.
Krótka historia człowieka, który postanowił zmienić prawo
Wszystko zaczęło się na frankfurckich targach w 1977 roku, gdy niemiecki projektant Rido Busse natrafił na imitację zaprojektowanej przez siebie wagi, którą sprzedawca z Hong Kongu oferował w cenie sześć razy niższej niż oryginalna. Oczywiście, imitacja nie mogła pochwalić się tą samą jakością, co projekt Busse – niska jakość tworzywa, z którego została wykonana, znacząco wpływała na dokładność jej pomiarów.
Pierwotnemu producentowi wagi udało się uzyskać sądowy nakaz usunięcia kopii ze sprzedaży, jednak do tego czasu sprzedano ich ponad 100.000. Wkrótce też te same produkty pojawiły się u innych dystrybutorów, i na nich również nałożono nakaz sądowy, lecz to nie odstraszało plagiatorów. Walka z nimi wydawała się być walką z wiatrakami.
W tamtym czasie niemieckie prawo nie zapewniało szczególnej ochrony twórcom, jak zauważył Rido Busse. Chcąc wymusić zmiany w legislacji, zaczął od zwrócenia uwagi mediów na istniejący problem poprzez przyznawanie nagród najbardziej zuchwałym podrabiaczom. Pierwsza nagroda w historii wyróżnienia powędrowała do wspomnianego już sprzedawcy z Hong Kongu za podróbki wagi Soehnle.
Wyróżnienie 2011, ©Aktion Plagiarius e.V.
po lewej: oryginał Hansgrohe AG, Schiltach, Niemcy
po prawej: plagiat Joyou Group Building Materials Co., Ltd., Fujian, Chiny
Nagrody Plagiarius, czyli antynagrody świata producentów
Stworzone przez Rido Busse nagrody od 1986 roku przyznawane są przez niezależne stowarzyszenie Aktion Plagiarus e.V. Zaprojektowana przez Busse statuetka ma kształt czarnego gnoma o złotym nosie, który, zgodnie z niemieckiem wyrażeniem „sich eine goldene Nase verdienen”, ma symbolizować wysokie zarobki nieuczciwych producentów kosztem kreatywnych i innowacyjnych firm. W niemieckim Solingen znajduje się także muzeum Plagiarius, w którym możemy zobaczyć ponad 350 produktów i ich podróbek.
Głównym celem nagród Plagiarius w dalszym ciągu pozostaje uświadamianie społeczeństwa na temat procesu powstawania produktów oraz ochrony marki. Na stronie internetowej nagród można znaleźć informacje na temat prawa własności intelektualnej dla konsumentów i przedsiębiorców. Można też zgłosić do konkursu produkt, który narusza nasze prawa. Ta ważna inicjatywa uwrażliwia na cenę, jaką za istnienie falsyfikatów płacimy wszyscy.
2. miejsce 2017, ©Aktion Plagiarius e.V.
Po lewej: oryginał Interstuhl Büromöbel GmbH & Co. KG, Meßstetten-Tieringen, Niemcy
Po prawej: plagiat, dystrybutor Shenzhen Chunshan Trading Co. Ltd., Shenzhen, Chiny
Wyróżnienie 2016, ©Aktion Plagiarius e.V.
Po lewej: oryginał, producent: Licht im Raum Dinnebier GmbH, Düsseldorf, Niemcy; projekt: Daniel Klages
Po prawej: plagiat, producent: Zhongshan Henglan Marsden Lighting Co. Ltd., Guangdong, Chiny
Wyróżnienie 2016, ©Aktion Plagiarius e.V.
Po lewej: oryginał, producent: Licht im Raum Dinnebier GmbH, Düsseldorf, Niemcy; projekt: Daniel Klages
Po prawej: plagiat, producent: Zhongshan Henglan Marsden Lighting Co. Ltd., Guangdong, Chiny
Wyróżnienie 2014, ©Aktion Plagiarius e.V.
Po lewej: oryginał, producent: Amefa Stahlwaren GmbH, Solingen, Niemcy; projekt: Kurz Kurz Design
Po prawej: plagiat Esmeyer GmbH & Co. KG, Erkrath, Niemcy
Autor: Magdalena Zomrowska
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.