Nowoczesne elewacje

Nowoczesne elewacje wielkomiejskich budynków

Szklane domy i ich nowoczesne elewacje – wizja urzeczywistniona

Fasada to główna, najbardziej efektowna elewacja budynku, która reprezentuje cały gmach i definiuje wewnętrzną przestrzeń obiektu. Jej wyjątkowość w zestawieniu z pozostałymi elewacjami najlepiej widać na frontach secesyjnych, bogato zdobionych kamienic. W przypadku narożnych budowli najczęściej spotkamy się z dwoma fasadami, a w wolno stojących i nowoczesnych będą trzy lub wszystkie. Niezależnie od wybranego stylu architektonicznego, czy epoki trudno sobie wyobrazić fasadę pozbawioną okien. W zamierzchłych czasach rolę prymitywnego okna spełniał zwyczajny otwór w ścianie. Z upływem lat zaczęto go przykrywać rozmaitymi materiałami, by w końcu wypełnić szkłem (po raz pierwszy zrobili to Rzymianie).

Znakiem naszych czasów jest wznoszenie transparentnych obiektów, w których udział przeszklenia w zewnętrznej powłoce sięga nawet 90%, co narzuca nie lada wymagania architektom, producentom szkła i wykonawcom oszkleń.

Nowoczesne elewacje
Absolute Towers, Torronto; Projekt: grupa MAD; Źródło: kanzas.ua

absolute towers 2
Absolute Towers, Torronto; Projekt: grupa MAD; Źródło: Flickrskyscrapercenter.com

absolute towers
Absolute Towers, Torronto; Projekt: grupa MAD; foto: Steven Isidori; Źródło: 500.px.com

„No limits” dla projektów architektonicznych

Założenia konstrukcyjne budowli mają ścisły związek z wyborem konkretnych rozwiązań technicznych, co w konsekwencji determinuje nie tylko efekt wizualny, ale przede wszystkim bilans energetyczny i trwałość, a co za tym idzie – atrakcyjność rynkową całej inwestycji. Współczesne możliwości techniczne oferują niesamowity wachlarz rozwiązań i swobodę projektowania. Tradycyjne materiały elewacyjne zyskują coraz wyższe parametry wytrzymałościowe, przy właściwie nieograniczonej kolorystyce i rozmaitych teksturach.

institute for sound and vision hilversum 1
Institute for Sound and Vision Hilversum, Holandia; Projekt: Neutelings Riedijk Architecten; Źródło: kunstatlas.nlyousearch.co

institute for sound and vision hilversum 2
Institute for Sound and Vision Hilversum, Holandia, Projekt: Neutelings Riedijk Architecten; Źródło: skyscrapercity.com

institute for sound and vision hilversum 3
Institute for Sound and Vision Hilversum, Holandia, Projekt: Neutelings Riedijk Architecten; Źródło: bewegendebeelden.in

institute for sound and vision hilversum
Institute for Sound and Vision Hilversum, Holandia, Projekt: Neutelings Riedijk Architecten; Źródło: yd.sina.cn

Bilbao Guggenheim Muzeum
Muzeum Guggenheim, Bilbao; Projekt: Frank O. Gehry; Źródło: clusterhabic.com

Bilbao Guggenheim Muzeum 1
Muzeum Guggenheim, Bilbao; Projekt: Frank O. Gehry; Źródło: littleaesthete.com

Bilbao Guggenheim Muzeum 2
Muzeum Guggenheim, Bilbao; Projekt: Frank O. Gehry; Źródło: amelia.se

Bilbao Guggenheim Muzeum 3
Muzeum Guggenheim, Bilbao; Projekt: Frank O. Gehry; Źródło: laotraruta.net

Wykorzystując swoje doświadczenie i potęgę nauki, wiele firm opracowało wysoce zaawansowane rozwiązania systemowe, dzięki którym ‚kruche’ szkło, dawniej wypełniające tylko niewielkie ramy, teraz zyskało plastyczność i może być nawet głównym budulcem, pokrywając ogromne powierzchnie, niczym kurtyna (np. Ponzio, Schüco).

Harpa Reykjavik 2
Harpa, Reykjavik; Projekt: Henning Larsen Architects i Olafur Eliasson; Źródło: Pinterest

Harpa Reykjavik
Harpa, Reykjavik; Projekt: Henning Larsen Architects i Olafur Eliasson; Źródło: picturesocial.com

Harpa Reykjavik 1
Harpa, Reykjavik; Projekt: Henning Larsen Architects i Olafur Eliasson; Źródło: architecturaldigest.comNational Geographic

Podobnie rzecz ma się z metalem czy betonem uszlachetnianym nowoczesnymi włóknami. Zastosowanie specjalistycznych matryc pozwala odwzorować na betonowej elewacji ogromne struktury tworzące obrazy (Trespa®) lub wznosić ‚ażurowe’ ściany.

Muzeum w Marsylii 3
Musée des civilisations de l’Europe et de la Méditerranée, Marsylia; Projekt: Rudi Ricciotti i Roland Carta; Źródło: Lisa Ricciotti

Muzeum w Marsylii 1
Musée des civilisations de l’Europe et de la Méditerranée, Marsylia; Projekt: Rudi Ricciotti i Roland Carta; Źródło: Lisa Ricciotti

Muzeum w Marsylii
Musée des civilisations de l’Europe et de la Méditerranée, Marsylia; Projekt: Rudi Ricciotti i Roland Carta; Źródło: Lisa Ricciotti

Muzeum w Marsylii 2
Musée des civilisations de l’Europe et de la Méditerranée, Marsylia; Projekt: Rudi Ricciotti i Roland Carta; Źródło: Lisa Ricciotti

Nowoczesne elewacje alternatywnym źródłem energii?

Ponadto, wiele systemów fasadowo-okiennych spełnia już nowe wymogi legislacyjne związane nie tylko z bezpieczeństwem, ale też z aspektem ekologicznym, tj. stosowaniem surowców odnawialnych i minimalizacją zapotrzebowania na energię „pierwotną”. Zgodnie z dyrektywą UE, obiekty powstające po roku 2020 będą niemal zeroenergetyczne, czyli takie, w których prawie cały popyt energetyczny zaspokoi energia odnawialna i ta z pasywnych uzysków z energii słonecznej oraz wnętrza budynku.

Mainz Synagoga 2
Synagoga, Mainz; Projekt: Manuel Herz Architekt; Źródło: archgo.com

Mainz Synagoga 3
Synagoga, Mainz; Projekt: Manuel Herz Architekt; Źródło: baunetz.de

Mainz Synagoga 4
Synagoga, Mainz; Projekt: Manuel Herz Architekt; Źródło: herrmanns.wordpress.com

Mainz Synagoga
Synagoga, Mainz; Projekt: Manuel Herz Architekt; Źródło: Pinterest

Nowoczesne elewacje, oprócz oczywistej roli – tj. określenia ram budowli i zapewnienia dopływu odpowiedniej ilości światła do wnętrza, mogą spełniać rozmaite, dodatkowe funkcje, z pozyskiwaniem energii elektrycznej włącznie. Dzięki zastosowaniu odpowiednich powłok, „okna przyszłości” mogą także absorbować światło, które jest następnie przekazywane do ogniw słonecznych, a te konwertują energię solarną na elektryczną (technologię opracowały już min.: MIT – Massachusetts Institute of Technology, Octillion Ab).

Nowa Kalcedonia Centrum Kultury J M Tjibaou

Centrum Kulturalne Jean-Marie, Tjibaou; Projekt: Renzo Piano; foto: Giraud Langevin; Źródło: corbisimages.com

Centrum Kulturalne Jean-Marie Tjibaou
Centrum Kulturalne Jean-Marie, Tjibaou; Projekt: Renzo Piano; Źródło: zoro.co.uk ; 9marsopiaux.blogspot.com ; Pinterest

Wizytówka metropolii

Nowe możliwości technologiczne coraz śmielej wykorzystują architekci współtworzący miejskie krajobrazy. Większość miejskich pracowni rozwoju urbanistycznego uwzględnia futurystyczne obiekty w swoich planach. Ambicją każdej metropolii zdaje się być postawienie zadziwiającej bryły, która przyciągnie inwestorów i turystów, a być może urośnie do rangi symbolu metropolii.

Hearst Tower Nowy Jork 1
Hearst Tower, Nowy Jork; Projekt: Foster + Partners, Gensler, Adamson Associates Architects; Źródło: thirteen.org

Hearst Tower Nowy Jork 2
Hearst Tower, Nowy Jork; Projekt: Foster + Partners, Gensler, Adamson Associates Architects; Źródło: ny-pictures.com

Hearst Tower Nowy Jork 3
Hearst Tower, Nowy Jork; Projekt: Foster + Partners, Gensler, Adamson Associates Architects; Źródło: Lisa Ricciotti

CCTV headquarters Pekin 2
CCTV headquarters, Pekin; Projekt: Rem Koolhaas i Ole Scheeren, Projekt konstrukcji: biuro projektowe Arup; Źródło: architizer.com

CCTV headquarters Pekin 3
CCTV headquarters, Pekin; Projekt: Rem Koolhaas i Ole Scheeren, Projekt konstrukcji: biuro projektowe Arup; Źródło: Lisa Ricciotti

Brandenburski Uniwersytet Technologiczny 2
Biblioteka- Brandenburski Uniwersytet Technologiczny; Projekt: Herzog & de Meuron; Źródło: bestvalueschools.comstudyblue.com

Brandenburski Uniwersytet Technologiczny
Biblioteka- Brandenburski Uniwersytet Technologiczny; Projekt: Herzog & de Meuron; Źródło: agonistica.com

Dodaj komentarz