Panton, Verner Panton – mistrz futuryzmu, projektant, którego śmiałe wizje ociepliły surowe oblicze skandynawskiej tradycji, alchemik tworzący design do dziś uznawany za kultowe medium pop–art’u.
Jego projekty, obok „jaja” Jacobsena, baśni Andersena i klocków lego, są dobrem narodowym Danii i niezaprzeczalnym fenomenem współczesnej sztuki wzornictwa.
Heart Cone Chair
Źródło: www.vs.de
(Kształcące) podróże małe i duże
Po niedługiej, ale bardzo inspirującej pracy pod okiem samego Arne Jacobsena, młody Verner postanowił wyjść poza znajome granice i „złapać” w żagle europejskie wiatry. Podróżując swoim nadszarpniętym zębem czasu Volkswagenem, służącym jednocześnie jako mobilne studio, szukał inspiracji, świeżej perspektywy i nieznanych dotąd artystycznych ścieżek. Badał, przetwarzał, a wszystko zapisał na twardym dysku twórczego umysłu. Zaopatrzony w bogaty bagaż doświadczeń, wrócił do rodzinnego kraju i tam też otworzył własne atelier.
Tęczowa abstrakcja
Barwne miraże pop-art’owej sztuki tak głęboko zakorzeniły się w jego wyobraźni, że każdy projekt krzyczał kolorem. Fantazyjnie powyginane falistości i obłe kształty łamały dotychczasowe kanony sztuki wzorniczej. Szokowały i zadziwiały, ale właśnie taka była ich misja. Abstrakcyjne kompozycje miały zachęcić ludzi do kreatywnego myślenia i stworzyć przestrzeń, która w końcu wzbudzi wyraźne emocje:
„Głównym celem mojej pracy jest sprowokowanie ludzi do korzystania z ich wyobraźni. Większość osób spędza swoje życie w szaro-beżowym marazmie, śmiertelnie bojąc się kolorów. Poprzez eksperymentowanie ze światłem, barwą, fakturą, wykorzystując przy tym nowe technologie, staram się zachęcić ludzi do korzystania z fantazji, aby ich otoczenie było bardziej ekscytujące.” – tłumaczenie z www.verpan.com
Pomimo tego, że futurystyczny geniusz chciał „stworzyć przyszłość”, nigdy nie zapomniał o doświadczeniach sprzed lat. Dlatego elegancka estetyka projektów Jacobsena znalazła swoje miejsce w pracach Pantona i zasadniczo wpłynęła na ich charyzmę.
„Siedzenie to super zabawa”
Herbert napisał w swoim wierszu, że: „Przedmioty martwe są zawsze w porządku i nic im, niestety, nie można zarzucić.” Czasy, w których tworzył Panton jakby nie potrafiły dotrzymać kroku jego projektom. Odważne wizje zawsze wychodziły o krok dalej, być może dlatego w latach 70. uznawano je za objaw przekombinowanego designu.
Kiedy do łask powrócił modernizm, wszystko się zmieniło. Dzieła Duńczyka przeżyły powtórny debiut. Skrzydlate Heart Cone Chair uznano za symbol miłości, a Panton Chair, razem z Kate Moss, zapozowało na okładce Vogue’a, stało się obiektem pożądania kultury masowej i „najseksowniejszym krzesłem” wszech czasów.
Źródło: www.vitra.com
Przejdź do produktu
Pracownia Architektoniczna USZOK
Przejdź do projektu
Goszczdesign
Przejdź do projektu
Plastic fantastic
Panton Chair to krzesło z charakterem, chociaż nie ma nóżek, mocno trzyma się pionu i od ponad 50 lat nie schodzi z podium klasyków designu. Zanim jednak osiągnęło swój obecny kształt, przeszło cały proces eksperymentów.
Idea krzesła narodziła się w latach 60. W zalewie produktów masowych, projektant postanowił stworzyć coś, co przykuje uwagę i wprowadzi sztukę wzornictwa w nowy wymiar. W realizacji tego marzenia pomogła mu firma Vitra, która latami poszukiwała idealnej metody produkcji, ponieważ krzesło musiało spełniać pewne warunki. Przede wszystkim do jego wykonania należało wykorzystać tylko jeden kawałek plastiku. Założenie okazało się technologicznym wyzwaniem i pierwsze krzesła wyprodukowano po siedmiu latach. Do 1990 roku kilkakrotnie wstrzymywano produkcję, udoskonalano projekt i krzesło znowu powracało na salony.
HOLA Design
Przejdź do projektu
Goszczdesign
Przejdź do projektu
HOLA Design
Przejdź do projektu
W 2006 r. z myślą o dzieciach, na świat przyszedł junior Pantona, mniejszy o jedną czwartą od pierwowzoru i jeszcze bardziej kolorowy.
Źródło: www.vitra.com
Przejdź do produktu
HOLA Design
Przejdź do projektu
„S”tylowo
Podobno antropomorficzny kształt litery „S” był wzorowany na jednolitej formie „Zyg-zaka” Rietveld. Jednak za sprawą wyjątkowo ekspresywnego designu krzesło Panton Chair przerosło swojego inspiratora, zdobywając tytuł ikony XX wieku.
Jego uniwersalne wdzięki zapewniły mu także miejsce w wielu domach i miejscach publicznych. W kościele św. Bartłomieja w Czechach, białe „Pantony” zastępują konwencjonalne ławy. Natomiast Zaha Hadid do swojego projektu sali koncertowej w Manchester wybrała wersję black.
Projekt: Zig-zag; autor: Gerrit Rietveld
Źródło: www.zaza.fi
Muc & Scott Interiors
Przejdź do projektu
Projekt: Aranżacja sali koncertowej na Manchester International Festival; autor: Zaha Hadid
Źródło: acoustical.gr
Kościół św. Bartłomieja w Czechach
Źródło: media.housology.com
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.