II edycja targów wnętrz Warsaw Home 2017, trwająca od 6 do 8 października, zgromadziła ponad 400 firm w trzech halach centrum targowo-kongresowego Ptak Warsaw Expo. Mimo ogromnej powierzchni wystawienniczej, udało nam się wziąć udział w kilku spotkaniach z bogatego programu wydarzeń towarzyszących. Panel, podczas którego czołowi polscy projektanci wymieniali swoje spostrzeżenia na temat odwagi w zawodzie projektanta, był świetną okazją na bliższe poznanie właścicieli najbardziej uznanych pracowni projektowych w kraju. W debacie „Odwaga polskich projektantów” na Warsaw Home 2017 wzięli udział Magda Lubińska, Dominika Rostocka, Paweł Sokół, Kuba Wiśniewski oraz Mikołaj Wierszyłłowski. Oto krótka relacja z tego spotkania.
Dominika Rostocka, Mikołaj Wierszyłowski, Magda Lubińska, Kuba Wiśniewski i Paweł Sokół z prowadzącym panel Michałem Mrożewskim
Początki designu w Polsce
Rozmowa rozpoczęła się od przywołania początków kariery, kiedy trzeba było wykazać się pewnego rodzaju odwagą, a nawet zuchwałością, żeby w tamtym czasie (około roku 2000) porwać się na projektowanie na światowym poziomie. W Polsce rynek dopiero się tworzył, a świadomość zarówno klientów, jak i czasem samych profesjonalistów, była daleka od sytuacji, z jaką mamy do czynienia obecnie. Dyskusja płynnie weszła na tematy bliskie projektantom dziś, takie jak rosnące znaczenie świadomych inwestorów w projektowaniu. Jeszcze kilka lat temu klientów trzeba było prowadzić ‘za rękę’. Kuba Wiśniewski, właściciel pracowni projektowej specjalizującej się w projektowaniu wnętrz i przedmiotów użytkowych, zwrócił uwagę, że coraz więcej inwestorów traktuje design jako część modelu biznesowego. Tę tezę potwierdziła Magda Lubińska, dyrektor pracowni wzornictwa przemysłowego CODE design, wielokrotnie nagrodzonej Red Dot Design Award, która coraz częściej ma do czynienia ze świadomym klientem, co bezpośrednio wpływa na jej pracę: „Współczesny projektant musi rozumieć strategię biznesową, dlatego uczestniczymy w planowaniu strategii z zarządem firmy. Interesuje nas praca na poziomie strategicznym i operacyjnym.”
Kuba Wiśniewski i Paweł Sokół
Polski design ciągle się rozwija
Polscy projektanci byli zgodni, że wciąż widać różnicę pomiędzy pracą w kraju, a za granicą.
Dominika Rostocka, architekt, projektant wnętrz, założycielka studia Creative Coop. Architects: „Za granicą pracuję z dużymi deweloperami, w Polsce najczęściej z inwestorem prywatnym. Polski design istnieje od 20-22 lat i wciąż jest na etapie rozwoju.” Magda Lubińska dodała obserwację z własnego doświadczenia: „Żeby zdobyć rozgłos w Polsce, należy najpierw zostać zauważonym za granicą.”
Nie brakowało także głosów uznania dla pracy, jaką polskie pracownie wykonały w przeciągu ostatnich lat.
Paweł Sokół, projektant wnętrz stojący za utytułowaną wieloma nagrodami europejskimi warszawską pracownią EXIT, stwierdził, że Polska jest wciąż postrzegana jako miejsce nie do końca nadążające za technologią, ale jednak miejsce kreacji. Dominika Rostocka tak podsumowała osiągnięcia polskiego wzornictwa: „Jestem dumna z tego, co dzieje się w Polsce. Idziemy jak burza.”
Paneliści zgodnie przyznali, że wzrasta świadomość klientów na temat marki, jaką może być polski projektant.
W oczach Pawła Sokoła: „Design przestaje być fanaberią. Okazuje się, że nazwisko przed projektem niesie ze sobą pewną jakość.”
Dominika Rostocka, Mikołaj Wierszyłowski, Magda Lubińska i Kuba Wiśniewski
Polscy projektanci i ich odwaga
Temat odwagi powracał przez cały czas trwania rozmowy.
Dla Kuby Wiśniewskiego odwaga projektanta to „odwaga, by bronić swojego projektu do końca.”
Dla Magdy Lubińskie polega na „charyzmie i wizjonerstwie. Taka odwaga przekłada się na zaufanie u partnerów biznesowych.” Według Mikołaja Wierszyłłowskiego, twórcy pracowni Wierszyłłowski i Projektanci, zajmującej się projektowaniem wnętrz i wzornictwem przemysłowym, odwaga jest „wpisana w design. Zmiana zawsze budzi opór.”
Na sam koniec spotkania projektanci zapytani o wskazówki dla młodych projektantów, podzielili się następującymi obserwacjami:
Dominika Rostocka: „Ważne jest bycie sobą, pasja, zaangażowanie. Tymczasem często obserwuję zagubienie wśród początkujących projektantów. Niepotrzebnie, bo jesteśmy wyedukowani na wysokim poziomie.”
Kuba Wiśniewski: „Moje doświadczenie ze studiów w Niemczech i Stanach Zjednoczonych pokazuje, że polscy projektanci mają ogromny potencjał.”
Paweł Sokół: „Bądź pewny siebie. Kontynuuj to, co robisz. Wybijesz się za rok, dwa.”
Magda Lubińska: „Mam wrażenie, że nadchodzi trzecia fala polskich projektantów, projektantów odpowiedzialnych społecznie, którzy niosą zmiany.”
Autor: Magdalena Zomrowska
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.