Przestrzeń publiczna wielkich miast stanowi fantastyczną scenę prezentacji sztuki nowoczesnej. W konwencjonalnych galeriach, nie ujmując im oczywiście wagi, istotnym ograniczeniem do ekspozycji dzieł wielkoformatowych jest po prostu – dostępne miejsce.
Hong Kong, Chiny 2010 r.; źródło: ART+COM Studios
W projektowaniu nowoczesnej przestrzeni publicznej wybitnie wyspecjalizowało się berlińskie studio ART+COM. Korzystając z nowoczesnych mediów tworzy i wdraża instalacje medialne, które intencjonalnie nadają wielowarstwowy komunikat, przekładając język informacji na fizyczne doświadczenie.
Przestrzeń publiczna by ART+COM Studios
Na pierwszym planie zawsze stawiają kontent, nigdy technologię. Technologia w przestrzeni publicznej „by ART+COM Studios” pełni raczej funkcję służebną. Współtwórcy studia sami o sobie mówią, że są „wystarczająco zmotywowani, by odejść od ekranów i komunikować się za pomocą fizycznych własności materii”.
Muzeum BMW – Monachium, Niemcy; źródło: ART+COM Studios
Pod egidą ART+COM powstała już cała seria ruchomych instalacji cyfrowych, które można podziwiać w aglomeracjach Europy, Ameryki i Azji. Oddziaływanie ich prac na odbiorcę odbywa się poprzez interakcję z dedykowanym konkretnej pracy miejscem. Wychodząc poza obszary zdefiniowane przez architekturę, czy funkcjonalność, „medialne rzeźby” ART+COM zazwyczaj nadają tej lokalizacji zupełnie nową tożsamość. Każdy element składowy swoich kinetycznych rzeźb artyści angażują w większą, „kolektywną” całość, która wykorzystując ruch gromady obiektów przeistacza statyczną kompozycję w autentyczne, sensualne doświadczenie przestrzeni. Tak właśnie stało się za sprawą Kinetycznego Deszczu (Kinetic Rain) – dzieła sztuki zaprojektowanego dla singapurskiego lotniska Changi.
Suchy deszcz
Kinetic Rain składa się z dwóch części zainstalowanych nad głównymi schodami ruchomymi Terminalu 1. Na każdą z nich składa się 608 kropli aluminium pokrytego warstewką miedzi. Przy pomocy stalowych linek krople podłączono do komputerowo sterowanych silniczków, które precyzyjnie unoszą je, bądź opuszczają. Te dwie frakcje prowadzą ze sobą dialog w piętnastominutowych animowanych sekwencjach, przechodząc od ustawień zupełnie abstrakcyjnych do form figuratywnych. Czasami poruszają się w zgodnym unisono, innym razem przeglądają się w sobie, jak w zwierciadle. Dopełniają się lub podążają jedna za drugą. Kinetyczna rzeźba wnosi do pulsującej hali odlotów element kontemplacyjny. Współcześni nomadzi mają doskonałą okazję, by przerwać szaleńczy pęd podróży i przez chwilę koić zmysły podziwiając to zaskakujące zjawisko.
Cała instalacja obejmuje powierzchnię 75 m², rozciąga się na wysokości ponad 7 m i jest doskonale widoczna z góry, od spodu i każdej innej strony hali odlotów, ale już doświadczenia wizualne – zależnie od perspektywy obserwatora – bywają całkiem różne. Instalację w przestrzeni publicznej lotniska wykonano na zlecenie Changi Airport Group Singapore. Produkcją i montażem zajęła się niemiecka firma MKT.
źródło: ART+COM Studios
Ekspresja nowych mediów
Pozostałe dzieła wywodzące się z berlińskiego studia także pełne są ukrytych znaczeń i obliczone na różnorakie reakcje. Dla osiągnięcia odpowiedniej ekspresji ART+COM z pełną swobodą czyni użytek z nowych mediów i technologii. Ich projekty powstają na zamówienia środowisk biznesowych oraz instytucjonalnych – dla uczelni, muzeów, na wystawy, do kolekcji specjalnych i przestrzeni publicznych, a także pod wpływem impulsu wewnętrznego. Multidyscyplinarny zespół ART+COM Studios tworzą artyści, naukowcy oraz wybitni specjaliści kilku innych branż. Dość powiedzieć, że szefem Designu jest Joachim Sauter – jeden z współzałożycieli firmy, od 1991 Profesor Katedry Designu Berlińskiego Uniwersytetu Sztuk Pięknych, a od 2001 – Profesor Sztuki i Projektowania Mediów Uniwersytetu Kalifornijskiego (UCLA).
Mobility – Reflective Kinematronic II – 2010 r., World Expo Shanghai, Chiny. źródło: ART+COM Studios
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.