„Chcę zbudować most pomiędzy Wschodem a Zachodem” – mówi designerka Siba Sahabi. Jej twórczość zdaje się być nieustannym potwierdzaniem tych słów.
Siba Sahabi i jej filozofia twórcza
Połączenie orientalizmu i okcydentalizmu towarzyszyło jej od samego początku. Niemiecko-irańskie korzenie były synonimem niekwestionowanej odmienności, ale i dowodem na to, że z ich fuzji (zwłaszcza przy domieszce pozytywnej, twórczej energii) może powstać zupełnie nowa jakość.
Siba Sahabi ukończyła Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie i właśnie w tym mieście pracuje najczęściej. Doskonale czuje się, eksperymentując z tworzywami i strukturami. Postulowaną ideę dialogu kultur realizuje także poprzez współpracę z innymi twórcami.
Al-Andalus
Al-Andalus to nazwa, jaką Arabowie (a konkretnie Mauretańczycy) nadali Półwyspowi Iberyjskiemu tuż po tym, gdy go zdobyli. To właśnie tu przywędrowała z Bliskiego Wschodu, a potem trafiła do innych europejskich krajów, jedna z najstarszych gier – szachy. Siba Sahabi zaproponowała ich autorską wersję, pokazując tym samym, że kulturowe pomosty można tworzyć niemal na każdej płaszczyźnie.
Mudéjar
To kolejne nawiązanie do mauretańskich wpływów w Hiszpanii, które tym razem na stałe zapisały się w architekturze. Styl architektoniczny o nazwie Mudéjar rozwinął się przede wszystkim w południowej części Hiszpanii i opierał na połączeniu elementów islamskich, romańskich i gotyckich. Siba Sahabi nawiązała do okna w stylu Mudéjar. Aluminiowa rama, a w niej 172 identyczne, umieszczone wielokierunkowo trójkątne elementy wykonane z żywicy i kredy. Wszystko pomalowane na czarno.
Euclid
Ten projekt to poniekąd hołd dla Euklidesa z Aleksandrii – wielkiego popularyzatora matematyki i twórcy geometrii. Trzy stoły o kształcie wielościanów, wykonane z metalu i pokryte warstwą papieru. Każda ze stron składa się z czterech elementów złożonych z kolei z siedmiu trójkątnych modułów. Oto wizualizacja geometrii w najczystszej postaci, a jednocześnie dowód na to, że design może z powodzeniem współistnieć z klasyczną nauką i nadać jej współczesny wymiar.
Blue Alchemy
Kolekcja siedmiu wykonanych ręcznie waz wzorowanych na naczyniach pochodzących ze starożytności. Każda została owinięta zabarwionymi na niebiesko paskami filcu. To odniesienie do pierwszego syntetycznego barwnika, jaki udało się wyprodukować w starożytnym Egipcie z krzemionki, miedzi, wapna i ługu już 2500 lat przed naszą erą. „Egyptian Blue” był powszechnie używany i rozpalał wyobraźnię artystów (i nie tylko) ze Wschodu i Zachodu aż do czasów Imperium Rzymskiego.
Sherazade
Trzy lampy owinięte paskami filcu, dodatkowo po obydwu stronach pokryte warstwą metalicznej farby. Patronką tego projektu jest perska księżniczka Szeherezada – bohaterka Baśni Tysiąca i Jednej Nocy, a jednocześnie symbol kobiety niezależnej i świadomej własnej seksualności zarówno w cywilizacji wschodniej, jak i zachodniej.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.