Wskazówki na udany storytelling i contentmarketing
Wskazówki na udany storytelling? Nic bardziej mylnego. Odkąd opowiadanie staje się coraz ważniejsze, warto zastanowić się nad tym, jak opowiadać, żeby zapisać się w pamięci odbiorców na dłużej.
Reklama? Chcemy historie bohaterów!
Pozostając w temacie content marketingu, coraz większego znaczenia w tym obszarze nabierają pojęcia takie jak storytelling czy narracyjne metody do zarządzania komunikacją. Dobra opowieść wyróżnia zazwyczaj konkretnego bohatera, a my śledzimy jego losy i utożsamiamy się z nim. Dawna forma przekazu opowiadań sprawdza się również dzisiaj w komunikacji z grupą docelową, lub w komunikacji korporacyjnej.
Ukierunkowany marketing i odpowiednio zaplanowana reklama są wystarczająco czasochłonne i kosztowne. Czy firmy powinny zatem dorzucać jeszcze więcej treści lub opowiadań?
Odpowiedź jest oczywista. Firmy powinny uwzględniać content marketing w swoich strategiach, ponieważ dobra historia dotyka ludzi i sprawia, że można ją wykorzystać. W erze Web 2.0 nie wystarczają już same produkty, usługi czy reklamy, żeby wyróżnić się od konkurencji. Konsumenci są bardzo dobrze poinformowani przez internetowe kanały Social Media. Jak podaje BITKOM 75% użytkowników sieci jest aktywnych w serwisach społecznościowych. W przedziale wielowym od 14 do 29 lat ta statystyka sięga aż 92%. Użytkownicy internetu w podejmowaniu decyzji zakupowych zamiast uwzględniać reklamy , ufają bardziej rekomendacjom czy „polubieniom” znajomych na facebooku. Taka rekomendacja nie przychodzi jednak łatwo. Firmy muszą sobie na nią zasłużyć poprzez interesującą treść. Dopiero wtedy stworzą właściwą identyfikację marki z wybranym produktem. I tu na prowadzenie wysuwa się właśnie udany storytelling i bohater z ciekawą historią.
Uczyń medium z marki
Przykładem na udany storytelling i content marketing są strony takich firm jak Coca Cola czy Red Bull. Obydwie firmy są znane z rozrzutnych budżetów reklamowych, ale pokazują przy tym również, jak w mistrzowski sposób wyróżniać dobre treści. Odwiedzając stronę internetową Coca Cola Company użytkownik zamiast zwykłych haseł reklamowych, doświadcza czegoś więcej. Możemy śledzić tu ciekawe opowieści o innowacji, sporcie, kulturze i sztuce. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że reklama odgrywa tu niewielką rolę.
Podobnie jest w przypadku drugiej firmy. To, że Red Bull dodaje skrzydeł, wiedzą chyba wszyscy. Ne ten sukces w dużym stopniu zapracował magazyn The Red Bulletin, który cieszył się takim zainteresowaniem, że uruchomiono go zarówno w wersji drukowanej jak i elektronicznej.
Budżet i strategia
Rozwój wysokiej jakości treści i storytelling nie funkcjonują oddzielnie. Wymaga to konkretnego planowania, przemyślanych koncepcji redakcyjnych, sporządzenia odpowiednich budżetów i przede wszystkim wykwalifikowanych pracowników – redaktorów, dziennikarzy, doświadczonych copywriterów czy blogerów. Właściwie zaplanowany content marketing jest wymagający i kosztowny, ale również niezbędny. Rozwój technologiczny umożliwia nam bowiem więcej interakcji z klientami i nie należy tego bagatelizować.
Dzisiejsza inwestycja w udany storytelling doprowadzi do dobrych efektów w przyszłości, pomoże ograniczyć koszty i zagwarantuje, że będziemy wyróżniać się na tle konkurencji.
Wskazówki na udany storytelling i contentmarketing
- Definiuj grupy docelowe.
- Bądź autentyczny i szczery, zyskasz zaufanie i sympatię.
- Przytaczaj i prezentuj bagaż doświadczeń swoich pracowników.
- Korzystaj z mediów społecznościowych w celu budowania reputacji jako eksperta.
- Zapewniaj różnorodność – samo wrzucanie postów na facebooku czy publikacje artykułów na stronie to za mało.
- Zachęć użytkownika do konkretnych działań (badania, konkursy) – to tworzy ruch. Bądź częścią społeczeństwa w sieci i korzystaj z serwisów społecznościowych, takich jak: instagram, facebook, pinterest, google +
- Publikuj historie, twórz udany storytelling i interesujące opowieści.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.